Priča o Scenicu

Osvrt na tri generacije Renault-ovog kompaktnog monovolumena koji već dve decenije postavlja standarde u klasi

Scenic prvi kompaktni monovolumen evropske automobilske industrije, ove godine slavi svoj dvadeseti rođendan. Generacije koje su ga nasledile prodale su se u više od pet milona primeraka, predstavile radikalne nove ideje i zadržale odlike izvornog, posebno udobnost, praktičnu tehnologiju, sigurnost i odgovorne performanse.

1

3

1996. – 2003.: „Poziv na putovanje”
Konceptna verzija prve generacije Renault Mégane Scenic predstavljena je 1991. na Frankfurtskom salonu automobila. Nakon Espace-a, monovolumena visoke klase predstavljenog 1984. i Twinga, gradskog monovolumena predstavljenog 1993., Renault je Meganeom Scenic potvrdio je svoj status predvodnika. Službeno predstavljen 1996., smatra se začetnikom klase kompaktnih monovolumena.

4

5

Patrick Le Quément, Renault-ov šef dizajna, na ideju o malom porodičnom monovolumenu došao je 1988.

Ime Scenic konceptni automobil dobio je prema skraćenici za „Safety Concept Embodied in a New Innovative Car” (engl. Sigurnosni koncept utelovljen u novom inovativnom automobilu). Osim toga, Scenic je vozačima omogućio širi pogled na svet.
Manji od Espacea – izvornog koncepta monovolumena – Megane Scenic bio je deo Renault-ovog razdoblja „automobila za život”. Megane Scenic, automobil segmenta C, uspešno je postigao ravnotežu između troška manjih automobila (Twingo) i odlika luksuznih modela (Espace).
Megane Scenic svojim zaobljenim, mekim linijama savršeno se uklopio u svoje razdoblje. Uskoro su svi veći evropski proizvođači ušli na tržište kompaktnih monovolumena koje je ubrzo postalo jedno od najvažnijih segmenata.

Namenjen porodicama koje traže vozilo u kojem će se osećati sigurno, konceptni automobil Scenic bio je izutetno prostran, prilagodljiv i siguran. Najveća prednost novog modela bile su brojne razigrane funkcije, dostupne svim putnicima.

Iako je manji od Espace-a, Megane Scenic bio je udoban, prostran i savršen za porodicu. U dizajniranju konceptnog automobila Megane Scenic učestvovala su i deca Renault-ovih zaposlenih, što objašnjava impresivnu količinu prostora za odlaganje stvari i pretinaca.

6

7

Tri zadnja sedišta bila su nezavisna, na poleđini prednjih sedišta nalazili su se sklopivi stočići, a u podu su bili dodatni pretinci za odlaganje. Prtljažnik pravilnog oblika bio je pozamašan, a polica prtljažnika podesiva po visini omogućivala je bolju organizaciju tereta.

8

Isprva je planirano da svako sedište ima različite presvlake kako bi svaki putnik imao svoj vlastiti prostor i osećao se kao u vlastitom svetu. Tako je nastao model ograničene serije, Kaléido, u kome su boje presvlaka usklađene s bojom karoserije.

Brojne inovacije konceptnog automobila Scenic putnicima su omogućile da vide putovanja u novom svetlu, odakle je i potekao slogan „Poziv na putovanje”.

9

10

Ni karavan, ni veliki monovolumen, Megane Scenic odlikovao se unutrašnjom arhitekturom i opremom koja su putovanja učinile opuštenjim i za putnike i za decu.

Osećaj slobode i prostranosti bio je naglašen dvostrukim električnim krovnim otvorom koji je automobil ispunjavao svetlom i otvarao ga svetu.
Visok položaj sedenja putnika i vozača poboljšao je vidljivost i poboljšao aktivnu i pasivnu sigurnost.

Megane Scenic uveo je niz tehnoloških inovacija koje su kasnije upotrebljavane u nizu Renault-ovih serijskih modela, uključujući optimalniju upotrebu recikliranih materijala i ugradnju ABS-a u kombinaciji s automatskim menjačem.

Megane Scenic proglašen je Evropskim automobilom godine 1997. i redizajniran 1999.

2003. – 2009.: pionir potvrđuje svoj vodeći položaj

Nakon uspeha koji je postigla prva generacija, ideju o kompaktnom monovolumenu kopirali su brojni drugi proizvođači pa se Scenic našao u borbi s konkurentnima kao što su Opel Zafira i Citroën Xsara Picasso.
Scenic II zadržao je Renault-ovu prednost u segmentu u kojem je postavljao kriterijume od 1996. i u kojem nikad nije izgubio vođstvo.

11

12

Spoljašnji izgled Scenica II isticao je pripadnost porodici kompakta Megane II i nasleđe svog prethodnika Scenica. Nasledio je kompaktan dizajn i upečatljive, više geometrijske linije Meganea II i istovremeno zadržao praktičnu i prostranu unutrašnjost Renaulta Scenic-a.
Scenic II potvrdio je svoj status porodičnog automobila i predvodnika kao jedini monovolumen u segmentu koji se proizvodio u tri verzije: kraći petosed dužine 4,30 m i dve duže verzije s pet ili sedam sedišta dužine 4,50 m.
Drugu generaciju Scenica krasila je jedinstvena instrument tabla kojom se izdvajao od ostatka porodice Megane.
Scenic II doveo je modularni dizajn i praktičnost na sasvim novi nivo s novim funkcijama, uključujući klizni pretinac za odlaganje na središnjoj konzoli, širokougaoni retrovizor koji je omogućivao bolji pregled zadnjih sedišta i suvozačevo sedište koje je moglo da se preklopiti u sasvim ravnu površinu.

Pretvarajući sav slobodni prostor u unutrašnjosti u prostor za odlaganje, Scenic II još je jednom potvrdio svoju nadmoć u pogledu udobnosti. Pretinci za odlaganje postali su još brojniji i nudili su ukupni obim od 91 litre. Scenic je zahvaljujući automatskoj parkirnoj kočnici, dvostrukim ksenonskim svetlima, sistemu za nadzor vazduha u gumama, ograničivaču/graničniku brzine i sistemu za pomoć pri parkiranju bio jednako dopadljiv i u pogledu ugrađene tehnologije.

Veran načelu udobnih i opuštajućih putovanja Scenic II postigao je savršenu ravnotežu između prostranosti monovolumena i vozačkog užitka koji pružaju limuzine.

14

15

Vozač je i dalje uživao u povišenom položaju s dužim osloncem za noge i vertikalno postavljenim upravljačem za veću udobnost u vožnji. Kao jedna od važnijih odlika isticala se ručica menjača postavljena visoko na središnjoj konzoli za bolju ergonomiju kao i brže i preciznije promene brzina.
Motori koji su pokretali Scenic II povećavali su užitak u vožnji preciznijim odzivom, manjom potrošnjom i većom akustičnom udobnošću.

Scenic II postigao je pet zvezdica na Euro NCAP-ovom ispitivanju 2003. godine, što ga je činilo najsigurnijim automobilom u klasi.

2009. – 2016. : usredsređen na udobnost
Treća generacija Scenica i Grand Scenica svetsku premijeru imala je u martu 2009. na Ženevskom salonu automobila. U svetu koji se sve brže menja Scenic i Grand Scenic prilagodili su se očekivanjima kupaca i pružili im još više udobnosti i užitka za upravljačem.

16

17

Najveća promjna bila je izražena razlika u izgledu Scenica i Grand Scenica.

Scenic je, poput Megane Coupe-e, krasio središnji otvor za vazduh ukrašen mat hromom. Grand Senic krasila su zadnja svetla u obliku bumeranga koja su se protezala prema prednjem kraju automobila, za razliku od svetala Scenica koja su se protezala prema sredini prtljažnika. Te izmene su Scenicu i Grand Scenicu donele više ličnosti i duha.

Novi Scenic i Grand Scenic naglasak su stavili na udobnost, s boljom preglednosti napred, najvećim prostorom za kolena u drugom redu u segmentu i najprostranijem trećem redu sedišta u segmentu kompaktnih monovolumena.

Veran načelima koje je postavila prva generacija, Novi Scenic i Grand Scenic odlikovali su se najvećim obimom pretinaca za odlaganje na tržištu (do 92 litre). Modularna konstrukcija podignuta je na novu opreme sa zadnjom klupom i suvozačevim sedištem koja se preklapaju u ravnu podlogu. Upravljanje vrhunskim tehnologijama, uključujući vizualne i zvučne sisteme za pomoć pri parkiranju, postalo je dečja igra zahvaljujući središnjoj konzoli na kojoj su okupljene sve komande.

18

19

U marketinškoj kampanji 2009. Renault je iskoristio zečiće iz Ubisoftove videoigre Raving Rabbits kako bi demonstrirao praktičnost Grand Scéeica. Test za testom, praktičnost, prilagodljivost i tehnologija novog Scenica na kraju su pobedili.

Iste osnove, veći užitak i udobnost

Sigurnost je prioritet za Renault, a u Scenicu se podrazumeva, što potvrđuje i pet zvezdica osvojenih na Euro NCAP-ovu ispitivanju.
Treća generacija modela donela je veći užitak u vožnji podešavanjem podvozja za stabilnije i predvidljivije vozne osobine. Kvalitet je takođe poboljšan jer su novi Scenic i Grand Scenic iskoristili napredak u pouzdanosti i izdržljivosti postignut s ostatkom Renault-ove palete modela.
Novi Scenic i Grand Scenic pokretani su širokom paletom obnovljenih benzinskih i dizel motora koji spajaju snažne performanse s ekološkom efikasnošću. Primer, Grand Scenic Energy dCi 110 ispuštao je samo 105 g/km CO2, odnosno samo 15 g/km po putniku!
Treća generacija Scenica donela je promenu u vrednosti vozila. Praktični kao i uvek Scenic i Grand Scenic razigrani dizajn zamenili su elegantnim, čistim linijama.

20

21

S decom ili bez njih, Scenic je sve podredio udobnosti i užitku. Kao što je i dokazala marketinška kampanja za ograničenu seriju Bose® Edition u kojoj je pevačica jazza Melody Gardot efikasno pokazala kako snaga čistog zvuka može nadjačati smetnje vspoljašnje buke.
Treća generacija Scenica u verzijii Collection 2012. godine dobila je novi prednji kraj i motore kako bi bila još privlačnija.
Scenic se 2013. pridružio novoj generaciji vozila Grupe i preuzeo novi identitet marke.

Od konceptnog automobila R-Space do novog Renault SCENIC

22

23

Renault je na Ženevskom salonu automobila 2011. predstavio R-Space. Ovaj konceptni automobil uveo je kompaktne monovolumene u novo razdoblje spajanjem zahteva porodične upotrebe sa senzualnim, sportskim izgledom i praktičnim dizajnom. Celina je odražavala zahteve moderne porodice koja ima različite potrebe, ali želi vozilo koje je istovremeno privlačno i praktično.
Linije konceptnog vozila R-Space bile su napete s prefinjenim, uskim bočnim prozorima, a unutrašnjost je bila prostrana i raskošna, s prednjim sedištima koja se „preklapaju” i zadnjom klupom zamišljenom kao modularna igraonica u kojoj se nalazilo 27 kockica u boji za igranje. Trocilindarski motor Energy TCe obima 900 cm3 razvijao je snagu od 110 KS, koju je prenosio putem automatskog menjača EDC s dvostrukim kvačilom. Emisije CO2 iznosile su samo 95 g/km.

R-Space, koji se oslanja na Renault-ovo poznato načelo „Voitures à Vivre“ (fr. Automobili za život) nadahnuće je za četvrtu generaciju Scenica koja će biti predstavljena na Ženevskom salonu automobila početkom marta.